view my entries with this:

Tuesday, September 13, 2016

Linangan air mata seorang kakak


Assalamualaikum korang.. linangan air mata seorang kakak sulong. Boleh teka tak aq nak cerita pasal apa? Suspen ke? X kan.. aq yg menulis ni yg suspen.. hahahaha..

So, kalau sebelum ni rasa macam pelik, kelakar pun ada.. tp, kini aq faham mengapa...

Mana taknya, 20 tahun lebih hidup bersama mak dan bapak.. hajat di hati ingin berbakti, membalas sedikit sekurang-kurangnya apa yg mak dgn bapak dah buat sampai boleh hidup sendiri dan mampu hidup selesa. Malangnya, kini harapan itu bertukar kepada tanggungjawab kepada keluarga sendiri..

Dan disebabkan tugas dan keluarga, memang susah nak dapat balik jumpa mak dgn bapak. Hanya berharap pada cuti hari raya dan cuti hujung tahun untuk bertemu mereka.

Rindu itu tak boleh diungkap bagaimana.. tp, nak balik ada sahaja masalahnya. Orang yg tak faham mungkin akan menyangkal dan berkata buruk tentangnya.. tp, kini aq faham mengapa.. tambahan lagi, dulu mak dgn bapak tampak sihat.. mampu lakukan banyak perkara.. tp, kini mereka telah di mamah usia.. walaupun mak dgn bapak seolah-olah tidak ada apa2x.. tp, apa yg akan kita rasa ketika berada di umur mereka.. ? dgn keadaan begitupun aq masih disuruh tengok anak.. x pe, biar dia yg memasak.. biar dia yg membasuh..

Oleh itu, kakak.. air mata itu aq faham kini.. kerana kita anak mak dan bapak.. kerana dikau kekandaku dan aq adindamu..

Doaku... semoga mak dan bapak diberi kesihatan yang baik.. ditenangkan fikiran.. dibahagiakan hati.. dan harap mendapat syurga nanti..

Syahdu je hari ke2 raya korban 2016. Ku ingin sendu.. tp, qu tahankan agar hati mereka tidak gusar..

Selamat hari raya korban korang....



Saturday, September 10, 2016

Cerita cinta ahmad ammar




Assalamualaikum korang.. sihat ke? Apa khabar aq di sini... tngah semangat nak habiskan sekurang-kurangnya 10 buku untuk pertandingan nilam untuk bahagian guru.. wakakaka.. niat asalnya nak menang hadiah.. tp, rasa seronok pulak.. sbb dah lama x baca.. bila dah start membaca.. rasa.. ya Allah.. ruginya la stop baca buku.... boleh kan gitu.. lebih2x lagi lepas baca buku kat atas tu...

So, hari ni nak buat review pasal buku ni... before baca buku ni.. aq just tau yg ammar ni mati syahid.. dalam kepala dok ligat la pk dia g misi keamanan kena bom ke apa ke.. rupanya tidak.. so, niat utama nak baca buku ni sebab nak tau siapa la si ammar ni sebenarnya...

Bermulalah kegagahan utk membaca buku ni.. sebab apa kegagahan sebab budak tonit berdua ni x leh tengok ummie dia baca buku.. mau lunyai buku tu di buatnya... eh, ke laut pulak.. hmmm.. 

Dari permulaan bacaan baru aq dapat tau ammar ni budak yg baik.. dilagirkan kedunia dengan misi yg besar oleh kedua ibubapa mereka iaitu dakwah... alhamdulillah.. masih ada parent yg begitu di dunia.. dan sbb kematiannya bukanlah kena tembak ke.. kena bom ke.. tp kena langgar ambulans... masa nie.. aq tak nampak lagi apa yg dikatakan kematiannya dikatakan satu fenomena... 

Masuk pertengahan pembukaan.. aq start fedap sbb aq nak tau pasal ammar.. tp ada pulak citer pasal organisasi tertentu.. dalam hati mula la.. " la.. ni nak citer pasal ammar ke atau nak angkat organisasi ni dgn populariti arwah?".. tp, tu la... dapat tau pasal ad video arwah main ney, alat muzik tradisional masyarakat turki.. so, badget nak tdo.. capai jap phone.. cari video tu kat youtube.. and terbuka la video2x lain berkenaan beliau... entah macam mana semangat nak habiskan buku ni membara je.. dan aq berjaya habiskan pada pkul 1.30 pagi...

Usai membaca... entah terasa macam ada satu impak yang sangat mendalam dalam diri... hati aq berkata:

1. Untunglah wahai ammar, anda dikurniakan syahid.. semoga tenang rohmu di sana...
2. Sungguh, sayang terasa kerana anda boleh menjadi ikon dalam dakwah di malaysia walaupun lengkhususan dalam bidang sejarah...
3. Sungguh, rugi terasa sbb kehilangan seorang pemuda yang berwawasan dalam hidup.
4. Tp, sesungguhnya Allah dah tentukan pengakhiranmu dalam keadaan yang baik. Dan telah tertulis di luh mahfuz anda syahid sebagai seorang ilmuan yg mempunyai misi yang lillahitaala..
5. Sungguh, teringin nak jadi seperti anda.. namun, dgn puteri 2 org di sisi.. agak mustahil sbb kini tindakan atas restu zauj..
6. Teringin nak berkenalan dgn anda dan harap dapat berkenalan dgn anda..
7. Timbul perasaan ingin tahu berkenaan kerajaan uthmaniah.. kalau dulu, masa belajar x de pngkhususan pun menceritakan situasi sejarah turki. Dan tak rasa nak ambil tahu pun.. tp, insyallah.. kini akan diusahakan..

Apapun, secara keseluruhan.. tak rugi la korang baca.. sekurang-kurangnya akan ada rasa ingin berdakwah dan menegakkan agama di muka bumi ni.. niat seperti ini pun sudah dapat pahala dari Allah tau.. dan aq tahu, aq memang tak mampu mempunyai misi seperti ammar.. tp aq akan praktiskan utk anak didikqu.. insyallah....



Wednesday, September 7, 2016

Gud luck murid tahun 6


Assalamualaikum korang.. wah.. hangat2x upsr gitu.. tp, bagi parent and cikgu yg terlibat je la kan.. har...har..

Hmmm.. sape antara korang ingat lagi kawan yg duduk sebelah kanan, kiri, depan belakang korang masa ambik upsr.. kalau macam aq.. x ingat dah sape.. huhu.. memang x ingat langsung.. tp, yg paling aq ingat.. tempat duduk kawan baik aq.. dia exam kat dewan.. aq exam kat kelas.. lepas habis je exam.. aq mesti turun bawah.. g kat tempat dia.. tempat dia depan sekali.. sebab nama dia start huruf A.. and dia dapat 5A.. aq dapat 3A2B je... semua sebab dok main je.. jadi wakil sekolah sana-sini.. tp benda tu memang di bawa sampai ke sekolah menengah.. habit agaknya.. kuang..kuang.. tp okay what.. pendidikan yg paling berharga dalam hidup kan pebgalaman.. but the thing was.. dia cikgu.. aq pun cikgu sekarang... kiki... 

Aina rahayu binti baseran.. semoga success selalu dalam hidup yurp.. lama tak jumpa hang... 

Nak kongsi la sikit tips... 
Before nak exam..

1. Tdo awal
2. Study kejap.. Solat subuh.. makan sarapan.. makan.. jangan tak makan...
3. Masuk dewan.. baca bismillah.. selawat ke atas nabi.. 
4. Dah habis sebut alhamdulillah..


Good luck murid tahun 6...