view my entries with this:

Tuesday, September 13, 2016

Linangan air mata seorang kakak


Assalamualaikum korang.. linangan air mata seorang kakak sulong. Boleh teka tak aq nak cerita pasal apa? Suspen ke? X kan.. aq yg menulis ni yg suspen.. hahahaha..

So, kalau sebelum ni rasa macam pelik, kelakar pun ada.. tp, kini aq faham mengapa...

Mana taknya, 20 tahun lebih hidup bersama mak dan bapak.. hajat di hati ingin berbakti, membalas sedikit sekurang-kurangnya apa yg mak dgn bapak dah buat sampai boleh hidup sendiri dan mampu hidup selesa. Malangnya, kini harapan itu bertukar kepada tanggungjawab kepada keluarga sendiri..

Dan disebabkan tugas dan keluarga, memang susah nak dapat balik jumpa mak dgn bapak. Hanya berharap pada cuti hari raya dan cuti hujung tahun untuk bertemu mereka.

Rindu itu tak boleh diungkap bagaimana.. tp, nak balik ada sahaja masalahnya. Orang yg tak faham mungkin akan menyangkal dan berkata buruk tentangnya.. tp, kini aq faham mengapa.. tambahan lagi, dulu mak dgn bapak tampak sihat.. mampu lakukan banyak perkara.. tp, kini mereka telah di mamah usia.. walaupun mak dgn bapak seolah-olah tidak ada apa2x.. tp, apa yg akan kita rasa ketika berada di umur mereka.. ? dgn keadaan begitupun aq masih disuruh tengok anak.. x pe, biar dia yg memasak.. biar dia yg membasuh..

Oleh itu, kakak.. air mata itu aq faham kini.. kerana kita anak mak dan bapak.. kerana dikau kekandaku dan aq adindamu..

Doaku... semoga mak dan bapak diberi kesihatan yang baik.. ditenangkan fikiran.. dibahagiakan hati.. dan harap mendapat syurga nanti..

Syahdu je hari ke2 raya korban 2016. Ku ingin sendu.. tp, qu tahankan agar hati mereka tidak gusar..

Selamat hari raya korban korang....



0 comments: