SUAMI MEROKOK



Image result for no rokok

"assalamualaikum sis. Sepanjang saya berkenalan dengan suami saya, saya tak tahu yang dia merokok. Saya pulak jenis yang x suka merokok. Kadang-kadang isu ni sehingga menimbulkan pergaduhan antara kami sehingga saya rasa macam nak berpisah je dengan dia."

Waalaikumsalam. Mintak je cerai... eh, eh... hihi.. sis gurau je. Dah jadi suami, x kan lah mudah sangat nak bercerai-berai. Atas dasar apa pulak kita berkahwin tu kan.. Yup, sis faham situasi macam mana kita nak tinggal serumah dengan suami yang selalu buat benda yang kita tak suka. stress kan.. lagi-lagi kalau kita ni jenis yang x suka sangat bab-bab tersebut. Yelah, pertamanya rokok tu kan merbahaya. kalau dia sakit, kena kanser atau penyakit lain. yang susah siapa? isteri jugak. kalau mati cepat, yang susah siapa? isteri jugak kan..

Apa yang penting sekarang adalah sabar. Memang kena banyak sabar. Awak kena explain dengan suami yang awak x suka rokok tu dan kenapa awak tak suka. kalau ikut sesetengah ulama, rokok tu haram. sama dengan hukum bunuh diri. sebab matinya disebabkan dia sendiri yang mendatangkan kemudharatan terhadap diri dia. explain la elok-elok dekat suami. betul, dalam iklan org kata senang je nak berenti merokok. hah..hah.. susah sebenarnya. yang berhenti tu pun kalau dia sedar yang kematian disebabkan rokok tu adalah berdosa (Allah), atau disebabkan orang yang dia sayang sangat2x atau dia jatuh sakit baru nak stop.. kalau x, sekali dah syok berasap, memang susah la nak berhenti..

Masa. Ini adalah salah satu perkara yang awak akan adapt jugak nanti. Orang kata practice make perfect. Dah hari2x macam tu, lama-lama akan terbiasa. Cumanya jangan la biar dia merokok depan awak atau anak-anak. Nak berasap pun g la keluar rumah ke, kebun ke mana-mana la yang awak x nampak. Ye lah. Manusia ni kalau hari2x terima or nampak benda yang kita x suka, hidup akan jadi stress, x happy. Insyallah, lama-lama awak x kan marah pun dengan habit dia... janji dia tau nak hormat awak..

Selagi dia jalankan tanggungjawab dia dekat awak dan anak-anak (kalau ada). Cukup nafkah zahir batin. bagi makan, bagi tempat berlindung, jaga awak. Bersama lah di sisi dia. Lagi-lagi kalau dah ada anak. Jangan ambil mudah nak berpisah. Kesian dekat anak-anak. Lain la cerita kalau dia dah la x kerja. duit rokok pun awak yang bagi.. haaa... yang ni memang something wrong somewhere. x de rasa tanggungjawab dalam diri dia. kalau dia x berubah, x layaklah dia jadi suami. sepatutnya suami menjaga isteri, ni tidak, terbalik kod pulak. Boleh jumpa pegawai agama untuk kaunseling or tanya orang terdekat penyelesaian yang terbaik.. Apapun, semoga hidup awak bahagia selalu ye...



Comments

  1. allahuakhabr.. mmg kena banyak sabarla bila jadi cemni. doakan la insyallah one day dia stop T.T

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

mAnyaKnyer baju tENtera neYh.. ish..ISh..

teks graduasi tahun 6

TRACE JAWI