view my entries with this:

Thursday, December 3, 2015

kakak nia tegar kena marah..


assalamualaikum..


hari ni nak cerita pasal budak nie...
siapa yg tak kenal dia nie.. nama dia nur dania imani bt mohd firdaus..
umur dia setahun 5 bulan...
hobi dia menyanyi..
gigi dia baru ada dua batang...
lambat betul tumbuh gigi.. risau ummie dibuatnya...
dia dah dapat gelaran kakak.. 
umur adeq dia 6 bulan..
dia suka sangat geram dekat adeq dia sebab adeq dia suka sangat melekat dkat dia..
sekarang nie dia dah banyak akal... kalau makan, x boleh dah nak duduk diam.. org lain suapkan tak nak... semua benda nak buat sendiri.. tp bila part pakai pampers tak nak pulak buat sendiri.. lari laju lagi ada budak kecik nie..


tp, main cerita hari nie nak bgtau kat korang, tegarnya budak kecik nie kena marah...
hari nie dia buat macam2x perangai.. agaknya en hubby jaga diorang pagi2x pun macam ni kot.. menguji kesabaran ummie betul nia hari ni.. nasi habis berselerak kat lantai...
tisu basah habis bersepah sampai adeq dok nyot2x tisu..
sebelum nie ummie pernah marah jugak.. tp x perasan tegar betul awak nie... lepas tu pandai pujuk pulak...
hari nie ummie marah nia sampai cubit nia, ummie nak ajar nia makan duduk supaya nasi tak bersepah.. tp, nia tak nak dengar.. 
lepas tu nia gigit adeq, ketuk kepala adeq, tonyoh muka adeq...
ummie tau nia tak faham lagi.. tp, ummie kesian kan adeq jugak.. dah nia kena cubit...
nia senyap, buat muka sedih, buat bibir itik nak nengesh.. ummie kesian.. tp, ummie garang lagi.. ummie bgtau salah nia walaupun nia tak faham... then, nia cakap 
hye.. sambil angkat tangan.. sambil senyum macam kat atas tu...
terus ummie peluk nia.. ummie mintak maaf.. nia ambik tangan ummie, nia salam and letak kat pipi.. ummie dah bgtau nia, salam cium tangan bukan letak kat pipi... tp, marah ummie reda dan ummie percaya setiap ibu yg ada anak macam nia takkan jadi nak marah...
you are my daughter.. walaupun kadang2x ummie marah nia.. nia tetap dan akan sentiasa jadi permata hati ummie...
semoga kakak nia membesar dengan sihat dan bijak...
jadilah seorang yg berbakti kepada agama dan bangsa...

nota 3 disember 2015


div class='comments' id='comments'>

2 comments:

  1. Biasa la tu kak nad..budak bijak..hihi..bestnya dikurniakan zutiat yg kiut miut..teringin nk anak sorang....tahun depan kot...doakan akma ea kak nad..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. amin.. insyallah akma.. usaha.. chaiyok.. kiki...

      Delete