view my entries with this:

Sunday, September 26, 2010

iKan KelI mAsaK AsaM pEdAs

ari my mom and my dad gi ladang
so, saya kene masak
actually, saya tak berapa tau sangat hal2x dapur neyh
and sebab utama adalah malas
hahahaha

ni nak siang ikan keli pown tak tau neyh
masih melompat2x kat dapur tu lepas pekene air garam
tatotnyer

hasrat di hati nak buat ikan masak asam pedas
tp, tak tau la jadik ke tak
cuba saja..
hahaha
lepas dengar komen parent, saya bgtau ek berjaya atau tidak
jumpa kourank lagi
bye..bye..



huhu
jadik ler..
tp kan kourank pedas sikit
terbanyak cabai lorh
so, lepas nie kene tukar sikit resepi




ni la hasilnyer
tak der la susah sangat masak ni
hehe



bahan-bahan


bahan A
3 ekor ikan keli


bahan B
5 batang cili kering
5 batang cili padi
1 ulas bawang besar
1 sudu beras
sedikit serbuk kunyit
1 sudu biji lada
2 sudu alwa campur
sedikit air


bahan C
gula secukup rasa
garam secukup rasa
2 asam keping
1 batang serai di ketuk
1 inci halia di ketuk
2 helai daun kesum @ 1 tangkai bunga kantan


bahan D
3 biji tomato


so, first bahan B di blander sampai halus. panaskan kuali dengan 2 sudu besar minyak masak. tumis bahan di balnder tu sampai naik minyak. kalau raser minyak kurang, tambah la lagi minyak tu.


lepas tu, masukkan bahan C


lepas naik minyak, bau pown dah naik, boleh la masukkan bahan A.


bahan D pulak dimasukkan bila ikan dah empuk dan boleh diangkat..






so, selamat mencuba..

0 comments: