view my entries with this:

Monday, September 27, 2010

jOm ceRitA pAsaL rUKUn ImAN..


salam kourank
jom kita bicara about rukUn IMan
so, rukun islam ader 6 semuanya

yg pertama:
beriaman kepada Allah swt

siapa yg beragama islam, tentu sahaja mempercayai Allah swt
tp, di dalam Islam juga kita tidak boleh terima jer bulat2x apa yg kiter terima kan..
so
jom kiter sembang2x

haa...
kalau ikut falsafah diri ini
mencari Allah itu terbit dalam frasa 
to search the only One
yg paling berkuasa
paling bijaksana
perkara pertama di dalam setiap perkara

Istilah Allah swt ini diterima daripada Nabi Muhammad saw yg merujuk kepada tuhan yang satu
yg menjadikan seluruh alam semesta
tidak beranak dan tidak diperanakkan
dan tidak ada selainNya
kepadaNya kita sembah
dan kepadaNya juga kiter memohon pertolongan

sekalipun seseorang itu tidak mempunyai agama
dia tentunya percaya kepada kewujudan Allah
buktinya:
apabila seseorang itu ditimpa bencana
contohnya, kapal yang dinaiki di hentam ombak besar, berkecai dan hanya diri sahaja terselamat
tidak ada manusia lain yang kelihatan
dan tidak ada pertolongan yg tiba
akan terdetik pada hatinya untuk meminta pertolongan drpd sesuatu yg di luar jangkauannya
sebab itulah org dulu2x sebelum adanya agama; meminta pertolongan
bukan daripada kalangan manusia
tetapi benda lain seperti pokok besar, api...
 hatta berhala itu sendiri
hal ini adalah kerana 
adalah menjadi fitrah manusia untuk percaya bahawa
 ader sesuatu yg sangat berkuasa tempat kiter memohon pertolongan dan perlindungan

betul ker ader Allah?
kalau pokok besar tu nampak, tentunya ia ada, api itu jugak boleh kiter nampak, sudah tentu jugak ada
Allah?
ramai dah tanya soalan macam nie..
kourank, sama jugak sperti angin, kourank nampak angin tak?
tidak bukan.. tp, kourank percaya ada angin sebab..
pokok bergoyang
kourank boleh nampak gelombang internet..
tidak tetapi kourank percaya sebab kourank boleh bukak search engine
kourank nampak tak gelombang elektrik?
tak..
 tapi kourank percaya jugak sebab lampu dan kipas boleh berfungsi..

dalam konteks mempercayai Allah ini..
memang kiter tak nampak..
tp, adakah bermakna ia tidak ada..
tidak sama sekali
kewujudan Allah terbukti dengan kejadian alam semesta ini

kourank boleh lihat awan yg bergerak di langit tergantung tanpa perlunya kaki untuk berpijak di bumi
planet2x boleh bergerak mengikut paksi dan putaran yang telah ditetapkan tanpa berlakunya pelanggaran
kejadian manusia yg bermula drpd air mani sehinggalah terbentuk bayi yg sangat comel..
sangat indah..
sangat sempurna dan sangat mengasyikkan sekiranya ditelusuri dengan hati yg ikhlas
subhanallah

peraturannya sangat sempurna sehingga kiter tak dapat menuding jari kepada mana-mana makhluk bumi sebagai penciptanya
dan dengan itu, tentulah ada sesuatu yang sangat berkuasa yg mana zatNya mampu menjadikan kejadian-kejadian seperti berikut
betul kan...
hehe..
betul3x..
selitkan sikit upin&ipin

ader juga yang menyangkal dengan mengatakan ia wujud dengan sendiri
ia terjadi dengan sendiri
saudara..
tolong berikan 1 perkara di dunia ni yg berlaku dengan sendirinya..
hhmmm...
kalau diperhatikan, dalam alam nie, manusialah yg paling pandai, di beri akal fikiran utk berfikir sehingga berjaya mencipta tamadun yang gilang-gemilang
semua perkara adalah tercipta dan diciptakan
oleh itu, tentu adanya sesuatu yg mencipta alam semesti ini
yang sangat berkuasa sehingga mampu menjadikannya sesuatu yg sangat sempurna


dan secara pastinya, untuk umat Islam
kiter ada al-Quran dan hadith bg mnambahkan lagi keyakinan kiter padaNya
(,")
alhamdulillah

p/s mari kita beramal, semoga kita sentiasa berada di bawah lindungan rahmatNya
ameen


0 comments: