view my entries with this:

Wednesday, October 8, 2014

raya korban



assalamualaikum korang..


belum terlambat rasanya kan...
selamat hari raya aidiladha atau hari raya korban...
hari raya korban kali nie mengundang sedikit kesedihan..
tp, tidak mengapalah..
insyallah... Semoga rasa sabar itu mengundang kepada kebaikan...

apepun, enjoy key...
baik, bercerita berkenaan dengan hari raya haji nie..
korang tau x kenapa kita sebagai umat Islam nie sambut hari raya haji?
mungkin ada antara korang yang tau..
macam aq dulu...
tak tau pun celebrate untuk ape.. janji hari raya dapat cuti kat rumah...
janji dapat makan banyak2x...
janji dapat daging lembu sebab mak masak kuah kacang sodap dan terbaik...
kiki..
or, janji dapat jalan2x...
or, janji dapat tengok cerita best...
kan..kan...

tp, sebenarnya.. kite sebagai umat islam nie menyambut hari raya haji berikutan satu peristiwa yang memberi banyak pengajaran kepada kita...
hari raya haji lebih mudah difahami dengan hari raya korban dimana ketika raya ini disambut, umat Islam dituntut untuk menyembelih binatang ternakan iaitu kambing ke, lembu ke, unta ke...
ikut kemampuan masing-masing lah ea...
kenapa amalan ini dituntut?
amalan ini dituntut berikutan peristiwa perintah Allah yang memerintahkan rasulnya nabi Ibrahim untuk menyembelih anaknya nabi Ibrahim...
rasul terdahulu seperti nabi Ibrahim dan nabi Ismail mampu mentafsir mimpi..
mimpi nabi bukan seperti kite nie merapu2x...
heh..heh..
mimpi mereka pasti ada maksud yang tersirat...

ketika nabi Ibrahim menerima perintah Allah untuk menyembelih anaknya sendiri,
ya Allah ......... beratnya rasa hati baginda..
ye lah, mampukan seorang ayah untuk membunuh anak yang disayangi...
kalau aq la... ish, memang x mampu la...
tp, nabi Ibrahim cekalkan juga hatinya untuk menyembelih anaknya sendiri..
padahal pada awalnya, baginda merasa ragu sehingga bertanya kepada anaknya nabi Ismail apa yang perlu dia lakukan...
namun begitu, teguhnya iman anaknya nabi Ismail, membenarkan perintah tersebut...
nabi Ismail bukan sahaja tidak lari bahkan tidak melenting dan menyerah diri kepada bapanya untuk disembelih...
subhanallah... begitu kuat iman mereka...
tp, kalau korang mimpi sembelih anak sendiri jangan sembelih pulak tau..
kite bukan nabi... banyak daripada mimpi kite mainan syaitan...
mane nak tau, tetiba mimpi sembelih anak.. dok sembelih betul2x.. uishhh.. beghat la kalu gitu kan...


and korang tau tak kenapa jemaah haji perlu melontar batu di jamrah..
ada 3 kan?
amalan melontar batu ini juga berkaitan dengan kisah sembelihan nabi Ismail...
ketikan nabi Ibrahim membawa anaknya nabi Ismail ke tempat sembelihan, sepnajang perjalanan bagainda, baginda di hasut oleh syaitan untuk tidak melakukan sembelihan tersebut sebanyak 3 kali...
tempat kita melontar batu tu la kawasan di mana syaitan menghasut nabi Ibrahim...
dalam ibadah haji, kite melontar batu itu bermaksud kita melontar syaitan...
yang nie, aq pernah dengar tp, x pasti la betul atau tak...
sama ada amaln tersebut hanya sebagai pengajaran ataupun betul2x Allah ikat syaitan di situ untuk di rejam...

ada cerita best yang korang boleh tengok untuk kisah nabi Ibrahim nie...
korang boleh cari dalam youtube...
taip - fil nabi ibrahim 1 subtitle indonesia...
nie yg terbaik yang aq dapat cari...
my hubby la nie...
eh, taklimat nak start dah...
aq gerak dulu ea..
till d next entry...
daaaaaa..
salam alaik...



0 comments: