Friday, July 6, 2012

kalau bukan kite, sape lagi?



assalamualaikum kourank....
dah hampir 5 bulan dapat gelaran cikgu sporting kat sini....
budak2x pown skunk main tibai je nak geletek2x aq...
suka2x hati diorang jerk...
adeyh...
kang jadik puan askar karang, susah pulak....

aper pun...
tadi, tatkala budak2x nie balik...
tepat jam 1145...
kepala otak aq ligat fikir pasal anak-anak didik yg suker benor mainnya...
kalau bab main memang no 1...
muzik ke, PJ ke...
suruh buat keje agama, banyak noh alasannya...
nasib la kourank balik tangan lebam..
sape suruh tak dengar cakap...
bagi arahan sekali...
beribu alasan depa bagi...
x de la sampai beribu...
tp, banyak la kan....
at last...
hah.. rasakan...
malas lagi...
sape suruh....

but then, aq terpk....
budak2x...
memang x lepas daripada main nie...
apa yang aq harapkan..
semoga semangat nak diorang nie terdidik...
berkekalan lah di dalam otak fikiran...
kalau bukan kite (guru) siapa lagi?

kalau askar dulu..
bak kata jurulatih aq...
"engkau sape, sedare bukan, apetah lagi ahli keluarga... so?"
hahahaha...
best time tu...
sape yg merasa je tau bestnya...
aq nak citer kat sini memang x leyh...
x sama...
tp, dalam konteks anak didik nie...
x boleh la nak guna moto tu...
parent antar ank gi sekolah dengan harapan boleh pandai...
mampu take responsibility for their life...
jadiknya tak kan nak biar...
namun begitu, harapnya kepada parent...
didiklah anak-anak nie dgn betol...
kalau nak harap anak mengaji kat sekolah...
mak ayah x solat kat rumah...
payah jugak...

and for my observation...
majoriti pelajar2x yg lemah nie...
mesti parent dia kurang bab-bab rohaniah nie...
time mengaji, baca tahlil, ada je datang..
rupanya kat rumah tak sembahyang pown...
harap berubah la...
apa lagi harta kita kecuali amal jariah, sedekah dan doa anak yang soleh...
insyallah... bahagia kita dunia dan akhirat...
insyallah...

so, till then...
kanda...........



0 comments: