Sunday, March 10, 2013

drama Pencerohan Sulu



assalamualaikum buat korang semua...
di harap semua sihat dan ceria selalu...
namun, dalam kegembiraan ini, aq nak ucap takziah buat semua ahli keluarga perwira negara yang terkorban dalam peristiwa pencerobohan Sulu di Sabah, Lahad Datu terutamanya...

actually, aq nak masukkan bab politik nie...
tp, aq tak pandai bab2x nie...
aq tak suka ...
sebab ape? bila cakap soal politik je..
mesti timbul isu gado2x nie...
x aman dan tenteram langsung...
kalau kita tengok, banyak pertelagahan yg bermula dengan isu politik nie...
sejak perlantikan saidina Abu Bakar lagi...
pada zaman pemerintahan Islam.. ingat tak korang dengan perang Siffin?
sejarah bgtau kite bahawa saidatina Aisyah, Mua'wiyyah dengan Saidina ali bergaduh sampai perang-perang, berlaku pertumpahan darah...
kadang-kadang sejarah nie pun x boleh pakai...
kalau kite pk balik, ikut hati manusia yg busuk...
ada je pihak yg nak memutarbelitkan cerita...
ye lah.... 3 org di atas, tokoh-tokoh tersebut antara sahabat nabi yang dijamin syurga...
Allah nak masukkan org yg zalim macam tu dalam syurga ke?
sape yg reka sejarah nie memang x berape nak bijak..
boleh aq guna perkataan nie x..?
"bodoh, bangang... huh, gegham aq"
sorry, terkasar sikit oke...
padahal, tokoh2x tersebut steady je...
yg membunuh tu yahudi durjana tu... (drama)
then, buat fitnah..
tu yg buat perang tu....

sama jugak dengan sistem beraja tanah Melayu...
disebabkan kuasa...
kebanyakkan pengaruh kite jatuh dekat kuasa luar....
ini semua politik punya pasal..
nak kuasa punya pasal...


sekarang perihal lahad datu pulak..
kepada pemimpin kerajaan ke, pembangkang ke...
kalau u all sayangkan kitorang, citizen nie, sayangkan negara nie...
x perlulah nak menuding jari...
sepatutnya korang "unite" untuk amankan negara...

nie tak, dah la api yang sedia ada tu dah marak, nak tampah petrol lagi...
ape ke hal semua nie...?

suruh rakyat belajar sejarah, belajar dari kesilapan nenek moyang kite dulu...
tp, sampai dekat diri sendiri..
semua x dihiraukan...
x payah la wujudkan subjek sejarah tu kat sekolah...
bukan nak ambik iktibar pun...
and bukan betol pun sejarah tu...
kan..kan???

possibility bahawa ada org cucuk pihak sulu nie memang besar..
 yelah.. cuba bayangkan...
malaysia dah tadbir sabah sejak 1963 lagi...
lama tu...
baru kenapa sekarang baru diorang nak assume lahad datu tu hak diorang...
mesti ada yg cucuk..
and kalau pk, setakat 150-300 orang nak lawan tentera Malaysia nie...
bodoh la mereka...
ini drama... ye boleh dikatakan begitu...

jangan la jadikan penceroboh sulu tu sama seperti taliban & osama...
nak baca entry menarik tentang osama nie..
sila klik "osama"
aq rasa taliban dengan osama tu pun drama je....
saje diwujudkan utk labelkan muslim nie terrorist...
saje diwujudkan sebagai excuse untuk dengan sesuka hatinya melancarkan bom kat negara orang lain...
bila dah dapat ape yg diorang nak...
taliban senyap... osama dikatakan dah mati...
itupun, maklumat yg tak valid diberikan..
buang dalam laut?
sebelum tu bukan ke nak buktikan sangat dapat bunuh osama tu...
lagipun camera video, phone punya la banyak..
kenape satu pun rakaman pembunuhan osama tu x keluar?
nonsense sungguh...
ye lah...
dah dapat ape yang diorang nak, perlukan taliban dengan osama untuk ape lagi kan...
hapuskan je la watak tu...
terus senyap taliban, osama pun entah bertahun2x lamanya senyap..
pastu kate kene bunuh, buang dalam laut..
yg penting, kawasan yg diorang nak tu dapat...
cukup!!

kita kene berjaga-jaga dengan satu pihak yang cuba nak menguasai Malaysia nie dengan mewujudkan drama "pencerobohan Sulu" nie...
tindakan para pemimpin sekarang nie bukanlah bergaduh, menuding jari, meletakkan kesalahan kepada orang lain...
bersatu hati lah kita untuk keamanan negara nie...
jangan biarkan pihak lain ambik peluang di atas kelemahan (x sehati-sejiwa) kita nie...
jangan sampai kita kempunan untuk hidup dalam negara yang aman macam sekarang nie nanti...







0 comments: