view my entries with this:

Wednesday, November 9, 2011

tiPs SimPanan...

orite uols...
sementara menunggu peluh kat badan nie kering...
sebelum pegi mandi...
i raser sempat kowt nak citer pasal benda neyh...

okeyh kourank..
dijangkakan ekonomi negara kiter akan terus merosot  utk beberapa tahun yang akan datang...
jadi, i nak galakkan uols utk menyimpan dan menabung...
espeacially kepada generasi muda macam i neyh...
yg menganggur..
tidak ada pekerjaan tetap...
sementara sihat dan ada waktu nie...
cepat2x la cari kerja sambilan dan menabung..
kecuali lah kepada golongan yg mengusahakan keperluan asas seperti sawah padi dan seumpama dengannya...
jika kite tengok sekarang banyak skim atau program yg mendorong kiter utk menabung...
antaranya ASB dan juga takaful...
tp, i tak nak sebut pasal kedua-duanya sebab i pown tak beraper nak arif tentang hal2x yg berikut...

tp, perkara penting yg i nak bagi tau sekarang...
persediaan untuk menghadapi krisis ekonomi nie..
utk mengelakkan ketikwujudan fulus ketika pengangguran...
aper yg kourank perlu lakukan adalah:

cari aper sahaja kerja yg mampu menampung kos hidup anda...
dan juga boleh menabung sedikit demi sedikit bagi setiap bulan...
teruskan usaha menabung ini sehinggalah simpanan kourank adalah bersamaan dengan gaji kourank yg disimpan selama setengah tahun...

faham tak?
simpanan = gaji sebulan x 6
that means:
kalau gaji kourank 1000 hinggit sebulan...
simpanan yang perlu ada dalam akaun kourank adalah bersamaan dengan:
RM6000

ini merupakan nasihat daripada kakak i yg maner sumbernya daripada pakar ekonomi Amerika Syarikat yg maner kajian telah dilakukan ketika negara mereka kegawatan ekonomi...

and salah satu puncanya adalah sistem riba yg sangat terkenal iaitu interest..
kalau tak silap, kisah dia adalah seperti berikut:
rumah di sana sangat lah mahal tetapi bank mereka memberi kemudahan kepada rakyat dengan membuat loan dengan bunga@interest yg tertentu...
so, org pown mula la buat loan..
tp, bila tiba2x diorang tak dapat bayar loan tersebut...
so, banyak la rumah yg kene tarik dan bayarannya tidak dihabiskan..
bila nak jual semula, org tak nak beli...
so...
rugi lah kat situ...
citer nie tak tau la betol ker tidak...
saper yg lebih arif boleh la buat 1 entry khas dan mintak tolong link kan dekat sini yer...
pssstttt...
i pown nak tau secara detail jugak...
muehehehe...
till d next entry...
daa...

div class='comments' id='comments'>

2 comments:

  1. hehe..
    insyaALLAH dapat ikut..
    tapi cne plak kalau dapat gaji terus jadi boros...isk4...

    jom rebut di sini http://aindzaya.blogspot.com/2011/11/beloglist-ain-dzaya-earning-nuffnang.html
    ;)

    ReplyDelete
  2. ahahahaha.. tu yg nak kene beringat tu..

    ReplyDelete