view my entries with this:

Thursday, September 4, 2014

#merdeka57


Assalamualaikum korang... 
Dah 57 negara kite merdeka.. Daripada segi fizikal nampak aman kan.. Tp hakikatnya.. Kite belum betul2x merdeka..


Dalam hal nie.. Media yg memegang peranan utama... Aq tak berape nak sokong cerita2x yg memaparkan unsur2x yg x baik nie... Memang betul kite ambil pengajaran drpd perkara yg buruk.. Tp, apa yg  nabi ajar? Nabi cenderung untuk memaparkan nilai murni dalam diri baginda.. Batol x?
Baru2x nie aq tengok cerita longkai.. Ini salah satu cerita yang aq rasa x berapa nak bagus.. Motif positif dia ape sebenarnya..? Nak paparkan masuk pondok pada akhirnya... Sedar atau tidak, anak2x muda lebih cenderung untuk jadi seperti awal2x watak dalam tu.. Suka cari gaduh, jadi samseng, guna perkataan x elok such as "sial".. It's became a normal language sekarang nie... X patut.. X patut..
Sepatutnya media, pengarah filem, penulis skrip, penerbit.. Buat la cerita2x yg baik.. Yg memaparkan nilai2x murni... Unjurkan budaya kasih sayang dan saling menghormati... Baru la betol cara didikan rasulullah.. Nie x, nak jugak ikut trendy barat... Bukti penjajahan pemikiran...
Lagi sekarang, sepanjang jalan g skolah naik public transport... 70% org lebih suka berinteraksi phone daripada manusia.. Terhakis sikit nilai kemasyarakatan dari segi kemesraan.. Ish..ish...



so, nak pupuk semangat merdeka and sayangkan negara nie kene start dari kecil lagi...
sekurang-kurangnya, pihak kementerian dah berusaha...
harap rasa cintakan negara nie dapat membendung anak-anak didik aq daripada masalah gejala sosial yang semakin meular sekarang nie lebih-lebih lagi mereka berada di kawasan berisiko tinggi dalam kes dadah...









skjht(2).. chaiyok!! tahun depan kite berarak lagi key...


tara.. gambar eklusif dania yg duduk sambik genggam bendera...
anak dara nie dah pandai genggam kuat tangan ummie and abie, genggam baju dia.. genggam kain napkin dia...
besor da anak ummie...


cayunk adeq manyak2x...



0 comments: