perbeZaan aNtaRa kHilafAh dan Empayar

sambungan baca buku arie tu..
so, arie nie aQ nak citer pulak pasal perbezaan antara institusi khilafah dan juga institusi empayar seperti empayar kisra dan sebagainya...

terdapat 2 perbezaan ketara antara institusi khilafah dan institusi empayar..

so, institusi khilafah menyandarkan kuasa khalifah kepada kesluruhan pentadbiran sosial masyarakat termasuklah bidang keagamaan, pentadbiran politik, perundangan, kehakiman dan sebagainya..
namun, di kebanyakan institusi empayar, kuasa ketua negara terbatas kepada pentadbiran selain pentadbiran agama... oleh sebab itu terdapat 2 ketua dilantik yang mana maharaja akan memerintah berkaitan pentadbiran politik, perundangan dan kehakiman manakala bidang agama dikuasai oleh tokoh agama seperti pope...

selain itu..

segala keputusan yg diambil oleh seorang khalifah adalah berpandukan kepada al-Quran dan hadith yg juga merupakan wahyu yang diturunkan oleh Allah swt yg Maha Agung dan Maha Mengetahui sedangkan bagi seorang maharaja, undang2x yg digunapakai hanyalah undang2x yg dibuat oleh manusia sendiri..

so, nampak..?
undang2x manusia adalah tidak sempurna kerana penciptaan manusia itu sendiri terbatas berbeza dengan penciptaan Allah swt..

so, antara dua, kourank pilih yang maner>
(,")


Comments

Popular posts from this blog

mAnyaKnyer baju tENtera neYh.. ish..ISh..

teks graduasi tahun 6

TRACE JAWI