Tuesday, December 27, 2011

sAkiT itU suatU niKmaT dan RahMat..

assalamualaikum kourank...
actually semalam aQ sakit perut tau...
then, dapat idea nak buat entry nie...
tajuknya adalah seperti di atas la kan...
ngee...


betol ke sakit adalah nikmat dan rahmat?
kalau kourank pk2x balik, tanpa aQ bagitau pown kourank dah dapat jawapannya...
alhamdulillah...
sepatutnya kiter bersyukur sangat dekat Allah sebab Dia bg kita rasa sakit..
'kanaper? sakit tu kan menyusahkan, menyiksakan, kalau tak sakit lagi bagus'
maybe ada yg akan kater macam tu..
hihi..
jom kita bincangkan...

actually, kourank sendiri tau kan yang Allah itu lagi maha luas pengetahuanNya..
kalau nak diikutkan ilmu kiter dengan ilmuNya..
hanyalah umpama zarah dibandingkan dengan seluas lautan..
dan pada hakikatnya, walau di 'combine' kan seluruh lautan nie pown.. masih belom tentu untuk menyamai ilmu yang ada padaNya...

sakit itu nikmat..
kenaper?
sebab kalau kourank tak rasa sakit, kourank akan merosakkan diri kourank sendiri...
sebagai contoh..
kalau la kiter nak berak kiter tak rasa sakit...
so, kiter simpan semua benda alah tu dalam badan kiter tanpa kiter buang...
tanpa kiter sedari ia akan menjadi busuk dan merosakkan dinding usus di sekelilingnya...
so, kiter akan jatuh sakit...
sebabnya.. sebab kiter tak rasa sakit utk buang air besar..
satu lagi contoh...
kalau kiter tak rasa sakit waktu tangan kiter kene rendam dengan air panas...
air panas yg menggelegak tu...
so, sel2x kiter akan mati tanpa kiter tau lalu merosakkan bentuk tangan kiter yg cantik nie dan sekaligus merosakkan fungsi2x nya... 
kourank nak macam tu?
aQ tak nak...
haaa...
dah dapat dah nikmat sakit?
dah kan..

okay kiter pegi kat sini pulak..
sakit adalah satu rahmat...
so, macam maner pulak dengan sakit teruk macam kanser ke, demam panas ke dan lain2x lagi la...
yg itu, kita katakan sakit yg membawa rahmat..
sakit itu kan menghapuskan dosa-dosa...
Allah nak uji kiter..
sia-sia la Allah jadikan kiter ada akal kalau kiter tak gunakannya..
(astaghfirullah al-azim.. terhenti sejenak mengenangkan kekhilafan diri dan dosa-dosa yg aQ dah lakukan.. astaghfirullah al-azim)..
so, berita gembiralah untuk mereka yang sabar menempuhi ujian2x tersebut..
sebaliknya, bagi yang menyalahkan kembali penciptanya...
berhentilah melakukan yang sedemikian kerana hidup kiter ini hanya pinjaman...
kepada Dia juga akan kiter kembali nanti..
(,")

dan bagi yg sihat...
bersyukurlah kiter dengan nikmat sihat yang ada pada kiter..


sebut aper kourank?
alhamdulillah..
pandai...
(,")

haaa.. tu jer nak bgtau kourank hari nie... semoga kourank eppy selalu.. wink...

0 comments: