siapa Dr afiaa siddiQui?

salam kourank..
sempat goOgle berkenaan beliau tadi...


so, dr. afiaa telah dilahirkan di Karachi, pakistan pd 2 mac 1972. 
dia merupakan pegawai perubatan yang mendapat pendidikan dan latihan di England dan Ismet.
juga merupakan tahfizah al-Quran.
pada bulan mac 2003 beliau telah diserahkan ke pihak Amerika di Afghanistan oleh Ejen Perisikan Pakistan..
Di situlah kisah tragis beliau bermula...
dikatakan bahawa dia telah dirogol berulang kali, dicabul kehormatannya, dikasari selama 4 tahun lamanya tanpa diketahui oleh masyarakat muslim secara umumnya..


Di Bagram, penjara tempat dia ditahan, dia digelar sebagai "tahanan 650". berikut merupakan salah satu penulisan tentang beliau...

“Tangisan dan raungan wanita tidak berdaya ini bergema (dengan penuh nada penyeksaan) di dalam penjara itu, sehingga mendesak para tahanan untuk melancarkan mogok lapar. beliau digelar sebagai wanita bayangan kerana beliau adalah mirip seperti hantu, sesuatu yang tangisannya, rintihannya dan raungannya terus menerus menghantui sesiapa sahaja yang mendengarnya.  Suara seperti ini tidak akan pernah berlaku pada wanita Barat.”

pada awalnya, kedua-dua belah pihak yg terlibat menafikan penangkapan tersebut sehinggalah kisahnya diketahui oleh umum..
dan pada ketika itu, fitnah dan pertuduhan mula direka bahawa kononnya dia disabit merampas senjata dan membunuh pegawai tentera Amerika..
dan pada 2008, berita the news melaporkan tentang penderaannya oleh pihak Amerika:

•    Sebelah dari buah pinggangnya telah dibuang
•    Semua gigi beliau telah dicabut
•    Hidung beliau telah dipatahkan dan dibetulkan semula dalam keadaan yang tidak sempurna
•    Luka tembakan beliau tidak dirawat dengan sempurna, menyebabkan darah berterusan mengalir dari lukanya dan dibiarkan membasahi pakaian beliau

menurut mykhilafah.com

Aafia kekal di pusat tahanan Amerika di New York, dengan keadaan tahap kesihatan yang amat teruk, beliau juga sering dihadapkan dengan penghinaan yang memalukan, dibogelkan dan di siasat seluruh rongga dengan cara yang amat menghinakan setiap kali beliau menerima pelawat secara sah ataupun selepas muncul di mahkamah.  Beliau kemudiannya menolak untuk berjumpa dengan para peguambela beliau.  Satu laporan juga menyatakan bahawa beliau berkemungkinan menghidap kerosakan sel-sel otak dan sebahagian dari usus kecil beliau telah dipotong dan dibuang.  Peguamnya berkata bahawa Aafia menunjukkan gejala-gejala yang konsisten dengan penghidap Tekanan Perasaan Disebabkan Trauma (Post Traumatic Stress Disorder).


some posters about her



cerita ini mula hangat diperkatakan pada tahun lepas...
seriously aQ tak tau langsung..
siapa tau citer pasal dia yg latest?

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

mAnyaKnyer baju tENtera neYh.. ish..ISh..

teks graduasi tahun 6

TRACE JAWI